6 клас Географія

Виконанні завдання фотографуємо та надсилаємо для перевірки на мою електронну адресу olga05121983@gmail.com або у Viber.

04.04.2022 р.

Тема «Світовий океан та його частини: океани, моря, затоки, протоки. Шкала глибин. Острови в океані» за підручником § 44

Мета: сформувати в учнів первинні знання про гідросферу, її склад, світовий кругообіг води в природі, Світовий океан і його частини; сприяти розвитку вміння пояснювати взаємозв’язок оболонок Землі на прикладі світового кругообігу води; розвивати вміння робити висновки, аналізувати інформацію, працювати з фізичними контурними картами; сприяти розвитку практичних умінь учнів визначати географічне положення моря; виховувати любов до природи.

Завдання 1. Опрацювати § 44, перегляньте відео «Вода на Землі. Світовий океан та його частини» (автор Всеукраїнська школа онлайн).

Запишіть в зошиті визначення Світовий океан

Заповніть в зошиті табличку

Океани

 

      

Характе-ристика

Тихий океан

Атлантичний океан

Індійський океан

Північний Льодовитий океан

Площа з морями

Середня глибина

Максимальна глибина

Середня солоність океану

Середня температура вод океану

Завдання 2.

Дайте визначення понять:

Море, затока, протока, острів, півострів, архіпелаг

Завдання 3.

Скласти план характеристику одного з океанів за таким планом:

1.Назва океану та історія її виникнення;

2.В яких півкулях розташований;

3.Береги яких материків омиває;

4.Якими протоками з’єднується з іншими океанами;

5.Великі моря, затоки, острови, півострови;

6.Середні та максимальні глибини.


31.03.2022 р.

Тема «Загальна кількість води на Землі, її розподіл між частинами гідросфери» за підручником (авт. В.Ю.Пестушко, Г.Ш Уварова, 2014 р.) 

Мета: формувати в учнів первинні знання про гідросферу, її склад, світовий кругообіг води в природі, Світовий океан і його частини; сприяти розвитку вміння пояснювати взаємозв’язок оболонок Землі на прикладі світового кругообігу води; розвивати вміння робити висновки, аналізувати інформацію, працювати з фізичними контурними картами; сприяти розвитку практичних умінь учнів визначати географічне положення моря; виховувати любов до природи.

Завдання 1. Опрацювати параграф підручника

Завдання 2. Перегляньте відео «Географія. 6 кл. Урок 42» (автор Рішельєвський дистанційний)

Завдання 3. Намалювати в зошиті схему молого колообігу води  у своїй місцевості, позначивши місцеві об’єкти (ставки, форми рельєфу)


17.03.2022 р.

Тема «Погода, її елементи, мінливість. Характерна погода за сезонами у своїй місцевості. Служба погоди, практичне значення прогнозів погоди» за підручником (авт. В.Ю.Пестушко, Г.Ш Уварова, 2014 р.) 

Мета: формувати поняття «погода», познайомити з її типами; продовжити формування знань учнів про показники погоди; дати уявлення про складання прогнозу погоди і його значення в практичній діяльності людини навчити учнів робити прогноз погоди за синоптичними картами та народними прикметами; розвивати пізнавальних інтерес, робити висновки; розвивати вміння роботи в групах; виховувати цікавість  та  повагу  до  праці  метеорологів, бережне  ставлення  до  власного  здоров’я  та  оточуючих.

Завдання 1. Опрацювати параграф підручника

Завдання 2. Перегляньте відео «Географія. 6 кл. Урок 38. Погода» (автор Рішельєвський дистанційний)

Завдання 3. Знайти в додаткових джерелах та виписати в зошит народні прикмети та приказки про погоду.


14.03.2022 р.

Практична робота «Складання графіка зміни температури повітря, опадів, рози вітрів їх аналіз» за підручником (авт. В.Ю.Пестушко, Г.Ш Уварова, 2014 р.)

Мета: навчитися будувати графіки ходу температури, діаграми розподілу опадів за певний період, розу вітрів; аналізувати: зміни температури повітря, напряму вітру, хмарності, опадів

Завдання 1. Переглянути відео «Практична робота з географії в 6 класі» (автор Роман Пугач) та виконати практичну роботу





28.01.2021 р.

Тема «Вода в атмосфері: випаровування, вологість повітря та її зміни» за підручником (авт. В.Ю.Пестушко, Г.Ш Уварова, 2014 р.)  §36 с.128

Мета: формувати знання про вологість повітря, випаровування та конденсацію водяної пари; розвивати практичні вміння користування приладами для вимірювання вологості повітря, розв'язувати задачі на визначення вологості повітря; ознайомити із способами регулювання вологості повітря в домашніх умовах; розвивати логічне мислення, увагу, науковий світогляд, уміння робити висновки, виділяти головне, вміння застосовувати знання з математики для розв'язання конкретних практичних завдань; виховувати відповідальне ставлення до власного здоров'я. Завдання 1. Опрацювати §36 с.128

Прийом «Словничок»

Випаровуванняпроцес надходження в атмосферу водяної пари з поверхні води (снігу, ґрунту, гірських порід, рослинності тощо).

Вологість повітря – це вміст водяної пари у повітрі.

Абсолютна вологість — кількість водяної пари в грамах, що міститься в 1 м³ повітря.

Максимальна вологість повітря – найбільша кількість водяної пари, яка може міститися в 1м3 повітря за даної температури.

Відносна вологість – відношення абсолютної вологості повітря до максимальної, виражають у відсотках.

Перегляньте відео «Вода в атмосфері (автор Olha Sem)

Завдання 2. Розв’яжемо тренувальні задачі.

 Задача 1. Температура повітря в класі становить +20°С. В 1 м. куб. міститься 12 г водяної пари. Визначте відносну вологість повітря.

Розв’язання.

Оскільки при температурі +20°С абсолютна вологість становить 17 г/м куб, визначаємо відносну вологість за формулою:

Відносна вологість = (Фактична вологість : Максимальна можлива вологість) х 100%

Відносна вологість =(12 г : 17 г )  x 100% = 71%

Відповідь: Відносна вологість становить приблизно 71%

Задача 2. За температури –20°С  абсолютна вологість повітря дорівнює 0,55 г/м3. Обчисліть відносну вологість повітря.

Розв’язання

1) За таблицею визначаємо, чому дорівнює абсолютна вологість повітря за наведеної температури у стані насичення: 1 г/м3.

2) Складаємо пропорцію:

1 г/м3 — 100 %

0,55 г/м3 — х %

0,55 г/м3 : 100% х 1 г = 55%

Відповідь: Відносна вологість повітря становить  55%

Задача 3. За температури +27 °С відносна вологість повітря — 33 %. Обчисліть абсолютну вологість повітря.

Розв’язання

1) За таблицею визначаємо абсолютну вологість повітря за наведеної температури у стані насичення: 26,1 г/м3.

2) Складаємо пропорцію і робимо розрахунки:

26,1 г/м3 — 100 %

X г/м3 — 33 %

Відповідь: відносна вологість складає 87 %

     Задача 4. За температури +30 °С абсолютна вологість повітря – 15 г/м куб. Визначте відносну вологість:   

Розв’язання:

( 15 г/30г)  x 100% = 50%

Відповідь: Відносна вологість 50%

 Задача 5. По радіо передали: за температури +10 °С відносна вологість повітря 50%. Скільки грамів води міститься в 1 м куб такого повітря? 

Розв’язання:

(за даної температури в 1 м куб може міститися 9 г води, якщо відносна вологість 50%, то це половина - 4.5 г води)

Або

 9 г – 100%

  x – 50%

Відповідь: За температури +10 °С і відносній вологості повітря в 1 м. куб повітря може міститися 4.5 г води.

Задача 6. Скільки літрів води може міститися в повітрі класної кімнати об’ємом 100м куб, якщо температура в класі +20°С?

Розв’язання:

(17 г х 100 =1л 700 г води)

Відповідь: 700 г води

 Завдання 4. Розв’яжіть задачі

1) Температура повітря – (+30°C). Абсолютна вологість 10 г/м³. При даній t˚ стан насичення становить 30 г/м³. Визначіть відносну вологість повітря.

2) t˚ повітря – (+27°C), відносна вологість 33%. Знайдіть абсолютну вологість повітря.

3) Яка кількість водяної пари знаходиться в повітрі класної кімнати, якщо її об’єм – 220 м³, а температура повітря – (+20°C)?


21.01.2021 р.

Тема «Практична робота №4. Розв’язування задач на зміну температури повітря й атмосферного тиску з висотою» за підручником (авт. В.Ю.Пестушко, Г.Ш Уварова, 2014 р.) 

Мета: навчитися розв’язувати задачі на зміни температури повітря, атмосферного тиску.

Завдання 1. (За правильно виконане завдання 1 бал)

Визначте, якою буде t° повітря на висоті 3 км., якщо на рівні моря вона становить 24°С.

Завдання 2. (За правильно виконане завдання 2 бали)

Яка t° повітря у підніжжя гори, якщо на висоті 7 км термометр показав (-9°С)?

Завдання 3. (За правильно виконане завдання 3 бали)

За бортом літака t° (-32°c). На якій висоті летить літак, якщо t° на земній поверхні – (+16°c)?

Завдання 4. (За правильно виконане завдання 1 бал)

Визначте тиск повітря на висоті 500 м., якщо на рівні моря він становить 740 мм. рт. ст. (баричний ступінь 10 м/мм. рт. ст.).

Завдання 5. (За правильно виконане завдання 2 бали)

Визначте атмосферний тиск на вершині вулкана Кіліманджаро (5895 м), якщо на висоті 250 м. Він у цей час становить 680 мм. рт. ст..

Завдання 6. (За правильно виконане завдання 3 бали)

Тиск повітря на вершині гори становить 450 мм. рт. ст., а біля її підніжжя – 760 мм. рт. ст.. Визначити  висоту гори.


18.01.2021 р.

Тема «Атмосферний тиск: причини і наслідки  його зміни у тропосфері. Вимірювання атмосферного тиску » за підручником (авт. В.Ю.Пестушко, Г.Ш Уварова, 2014 р.)  §34 с.120

Мета: формувати знання про атмосферний тиск і причини його змін; ознайомити з улаштуванням барометра та принципами його роботи; сприяти розумінню важливості спостережень за показниками атмосферного тиску для складання прогнозів погоди; розвивати вміння самостійно проводити спостереження та аналізувати їхні результати, комунікативні навички; виховувати толерантність, почуття взаємодопомоги.

Завдання 1. Опрацювати §34 с.120

Переглянути відео «Атмосферний тиск, географія, 6 кл» (автор Вячеслав Булатова)

Завдання 2. Запам’ятай і запиши!

Сила, з якою повітря тисне на одиницю площі земної поверхні й на всі розташовані на ній об’єкти та тіла, називається атмосферним тиском.

Одиниці вимірювання атмосферного тиску – міліметри  ртутного стовпа (мм.рт.ст.).

Нормальний атмосферний тиск – це тиск ртутного стовпа заввишки 760 мм над рівнем моря на широті 45° при температурі 0°С.

З підняттям у гору на кожні 100 м атмосферний тиск знижується в середньому на 10 мм. рт. ст.;

на кожні 1000 м на 100 мм. рт. ст.;

на 10 м на 1 мм. рт. ст.

Барометр – прилад для вимірювання атмосферного тиску. Існують ртутні барометри та барометри-анероїди. 

Завдання 3. Ознайомтеся з прикладами розв’язку задач на зміну атмосферного тиску з висотою.

Задача 1.

Який атмосферний тиск на вершині найвищої гори України – Говерлі (висота 2061 м), якщо тиск біля підніжжя гори на висоті 800 м становить 680 мм.рт.ст.?

Розв’язок:

1. 2061 м – 800 м = 1261 (м) – різниця висоти;

2. Складаємо пропорцію, пам’ятаємо, що на 1000 м тиск знижується на 100 мм.рт.ст. 

Отже, 1000 м – 100 мм.рт.ст.

1261 м – Х, мм.рт.ст.,  звідси виходить,

що 1261 ˟100 /100 = 126 мм.рт.ст. – величина зміни атмосферного тиску;

3. Знаходимо тиск на вершині гори:

680 – 126 = 554 мм.рт.ст.

Відповідь: на вершині гори тиск становить 554 мм.рт.ст.

Задача 2.

Атмосферний тиск біля підніжжя гори становить 780 мм.рт.ст., а на її вершині 430 мм.рт.ст. Визначте висоту гори. Яка це гора за висотою?

Розв’язок:

1. 780 – 430 = 350 мм.рт.ст. – різниця атмосферного тиску;

2. Складаємо пропорцію, пам’ятаємо, що на 1000 м тиск знижується на 100 мм.рт.ст. 

Отже, 1000 м – 100 мм.рт.ст. Х,

м – 350 мм.рт.ст.,  звідси виходить,

що 1000 ˟350 /100 = 3500 м.

Відповідь: висота гори становить 3500 м.

Завдання 4. Розв’яжіть задачі

Задача 1. Який атмосферний тиск на вершині гори (висота 3000 м), якщо тиск біля підніжжя гори на висоті 700 м становить 620 мм.рт.ст.?

Задача 2. Атмосферний тиск біля підніжжя гори становить 760 мм.рт.ст., а на її вершині 400 мм.рт.ст. Визначте висоту гори. Яка це гора за висотою?


14.01.2021 р.

Тема «Добовий і річний хід температури повітря, причини їх коливання. Кліматична карта. Теплові пояси Землі. Практичне значення вимірювання температури повітря » за підручником (авт. В.Ю.Пестушко, Г.Ш Уварова, 2014 р.)  §32 с.113, §33 с.117

Мета: формувати знання про температуру повітря, її зміну в часі і просторі, дати уявлення про причини, що обумовлюють ці зміни, формувати вміння будувати графік ходу температур, розраховувати амплітуду температур і середню температуру за певний час формувати знання про обертання Зелі навколо Сонця, дати уявлення про теплові пояси, розвивати математичні здібності, виховувати інтерес до обробки й аналізу даних.

Завдання 1. Опрацювати §32 с.113, §33 с.117

Переглянути відео «Річний та добовий хід температури повітря» (автор Сергій Анатолійович Власов)

Під час піднімання вгору температура повітря знижується на 6° на кожний кілометр. Тому дуже часто ми можемо спостерігати вічні сніги  та льодовики на вершинах гір у теплих теплових поясах.

Приклад розв’язку задачі.

Температура повітря біля підніжжя гори становить +25°С. Визначте температуру повітря на вершині гори, висота якої – 3 000 м (3 км).

Розв’язок.

На 1 км температура знижується на на 6°.

Отже: 3 км х 6° = 18°С

Температура на вершині гори становить

+25°С – 18°С=  +7°С

Відповідь: на вершині гори температура повітря становить 7°С.

 Завдання 2. Прийом «Словничок»

Сонячна радіація – це вся сукупна енергія, що надходить від Сонця.

Температура  повітря – найважливіший показник.

Амплітуда – це сума мах та мін температур за певний час.

Завдання 3. За кліматичною картою в атласі визначте і запишіть в зошит місця на Землі, де зафіксовані найвищі температури і найнижчі. 

Завдання 4. Розв’яжіть задачу.

Над Чорним морем  летить вантажний літак Ан-225 «Мрія» на висоті 6 км. Температура за бортом   –18°С. Яка температура в цей момент на поверхні землі?


11.01.2021 р.

Тема «Будова атмосфери, властивості повітря в тропосфері» за підручником (авт. В.Ю.Пестушко, Г.Ш Уварова, 2014 р.)  §31 с.109

Мета: формувати в учнів поняття про атмосферу, її пошарову будову, значення шарів атмосфери для Землі та людей, розширити та поглибити знання учнів про склад атмосферного повітря, дати уявлення про значення повітряної оболонки Землі, розвивати спостережливість, уміння створювати образ об'єкта, виховувати почуття відповідальності за охорону та збереження атмосферного повітря..

Завдання 1. Опрацювати §31 с.109

Переглянути відео «Атмосфера Землі | Будова атмосфери» (автор Записник - наука, творчість і навчання українською)

Газовий склад атмосферного повітря

Будова атмосфери

Завдання 2. Прийом «Словничок»

Атмосфера — зовнішня повітряна оболонка Землі, яка є сумішшю газів, основними з яких є азот і кисень, та водяної пари.

Тропосфера — найнижчий та найбільш щільний шар атмосфери потужністю від 8 км над полюсами до 18 км над екватором.

Завдання 3. За допомогою тексту підручника §31 с.112 і схемою в атласі, заповніть таблицю

Назва шару атмосфери

Висота шару

Температура

Особливості

Тропосфера

 

 

 

Стратосфера

 

 

 

Мезосфера

 

 

 

Завдання 4. Прийом «Географічний крос». Допишіть речення.

У газовій суміші повітря більш за все газу ….

Крім газів, повітря складається з ….

Від ультрафіолетової радіації живі організми оберігає....

Нижній шар атмосфери називають….

Озоновий шар лежить у....

Майже вся водяна пара зосереджена в ….

Найпотужнішим шар тропосфери є на....

У тропосфері температура з висотою....


30.12.2020 р.

Контрольна робота за І семестр

Мета: визначити рівень знань, вмінь та навичок, що здобули учні в процесі вивчення розділів.

Завдання. Перейдіть за посиланням та виконайте контрольну роботу. Час виконання 45 хв.

Контрольна робота 


28.12.2020 р.

Тема «Унікальні форми рельєфу земної кулі, їх охорона» за підручником (авт. В.Ю.Пестушко, Г.Ш Уварова, 2014 р.)  §30 с.104

Мета: формувати знання про унікальні форми рельєфу Землі; підвести учнів до розуміння необхідності раціонального ставлення до природних багатств; розвивати відповідальне ставлення до природи, усне зв’язне мовлення; виховувати прагнення досліджувати навколишній світ, берегти природні витвори. Завдання 1. Опрацювати §30 с.104

Унікальні форми рельєфу за походженням поділяють на дві великі групи.

До І групи відносять унікальні форми рельєфу, що утворились внаслідок внутрішніх процесів Землі, тобто вулканічного походження або пов’язані з рухами земної кори. (Наприклад, завдяки виходу на земну поверхню магми виник єдиний у Європі активний і небезпечний вулкан Везувій.)

До ІІ групи належать унікальні форми рельєфу, що утворились внаслідок зовнішніх процесів Землі, зокрема руйнівної діяльності річок, вітру, моря, льодовиків. (Наприклад, візитною карткою Альп давно стала зубчаста чотиригранна піраміда Маттерхорн, сформована льодовиком.)

Перегляньте відео «Самі незвичні форми рельєфу планети! Relax.» (автор Планета Интересного)

Завдання 2. За допомогою тексту підручника §30 с.104 заповніть таблицю «Унікальні форми рельєфу»

                             Унікальні форми рельєфу (за походженням)

Як результат прояву внутрішніх сил (І група)

Як результат прояву зовнішніх сил (ІІ група)

вулкан Везувій, …..

піраміда Маттерхорн в Альпах, …..

Завдання 4. Виконайте вправу «Унікальні форми рельєфу (за походженням)» (автор Наталія Алішкевич). Після правильного виконання вправи перегляньте відео «Самі красиві місця на Землі» (автор Alex ) (результати вправи сфотографувати і надіслати у особисті повідомлення у Viber)


24.12.2020 р.

Тема «Рельєф дна океану. Серединно-океанічні хребти – найвищі і найдовші гори Світового океану. Практична робота №3 (закінчення) Позначення на контурній карті гір, рівнин, вулканів суходолу та серединно-океанічних хребтів» за підручником (авт. В.Ю.Пестушко, Г.Ш Уварова, 2014 р.)  §29 с.102

Мета: поглибити та систематизувати знання про основні форми рельєфу Землі; формувати загальні уявлення про рельєф дна Світового океану; розвивати вміння працювати з різноманітними джерелами знань, критичне мислення; виховувати спостережливість, повагу до дослідників глибин Світового океану.

Завдання 1. Переглянути презентацію

«Рельєф дна Світового океану» (МО вчителів географії міста Черкаси)

Опрацювати §29 с.102

Завдання 2. Прийом «Словничок»

Ехолот — прилад для вимірювання глибин океану.

Континентальний шельф — широка смуга дна, що перебуває на глибині до 200 м.

Материковий схил — підводний уступ, що відокремлює шельф від глибоководної частини та опускається на глибину 3,5–4 км.

Ложе океану – це основна частина дна Світового океану із земною корою океанічного типу.

Глибоководні жолоби – найглибші місця в океані , які утворюються там, де одна плита заходить під іншу, поринаючи в мантію.

Завдання 3. Практична робота №3 (продовження) «Позначення на контурній карті гір, рівнин, вулканів суходолу та серединно-океанічних хребтів»

Позначення на контурній карті серединно-океанічних хребті:

Атлантичний океан: Північноатлантичний хребет, Південноатлантичний хребет;

Тихий океан: Східнотихоокеанське підняття;

Індійський океан: Східноіндійський хребет.

Завдання 4. Виконайте вправу «Будова дна Світового океану» (результати вправи сфотографувати і надіслати у особисті повідомлення у Viber)


21.12.2020 р.

Тема «Різноманітність та утворення гір на суходолі. Найвищі та найдовші гори світу. Практична робота №3 (продовження) Позначення на контурній карті гір, рівнин, вулканів суходолу та серединно-океанічних хребтів» за підручником (авт. В.Ю.Пестушко, Г.Ш Уварова, 2014 р.)  §28 с.99

Мета: актуалізувати знання про основні форми рельєфу Землі, ознайомити із класифікацією гір за різними критеріями, формувати вміння працювати в групах, критично мислити, розвивати пошуково – дослідницькі уміння учнів.

Завдання 1. Переглянути презентацію

«Різноманітність та утворення гір на суходолі» (ОЗОШ No 78 г.Одесса, школа No78)

Опрацювати §28 с.99 та замалювати в зошит схеми


Завдання 2. Прийом «Словничок»

Вершини – найвищі частини гір. Бувають округлі, наприклад, полонини Карпат, загострені – вершини  Альп; плоскі – вершини Кримських гір тощо.

Гірські хребти – лінійно видовжені ланцюги гір.

Гребень – найвища частина хребта.

Гірські долини – поздовжні зниження між хребтами.

Полонини – округлі вершини Карпатських гір.

Завдання 3. Прийом «Сенкан»

Скласти сенкан про гори.

Алгоритм складання сенкану:

1.Перший рядок – тема (іменник).

2.Другий – опис теми (два прикметника).

3.Третій – називає дію, пов’язану з темою, складається з трьох дієслів.

4.Четвертий рядок – фраза, переважно з 4-х слів, висловлює ставлення до теми, почуття.

5.П’ятий рядок (останній) – одне слово – синонім до слова (теми), ніби висновок вірша.

 Приклад сенкану про гори Карпати

Карпати.

Круглі, зелені, горбисті.

Ростуть, вражають, надихають.

Карпати дуже гарні.

Завжди.

Завдання 4. Практична робота №3 (продовження) «Позначення на контурній карті гір, рівнин, вулканів суходолу та серединно-океанічних хребтів»

Позначення на контурній карті гір: Карпати, Кримські, Альпи, Уральські, Кордильєри, Кавказ, Гімалаї з вершиною Джомолунгма, Анди.

Завдання 5. Виконайте вправу (результати вправи сфотографувати і надіслати у особисті повідомлення у Viber)





Дистанційний урок №16 (21.05.2020 р.)  з теми «Вплив людини на природу. Зміни компонентів географічної оболонки під впливом людської діяльності. Зміни природних комплексів Землі. Забруднення довкілля та його охорона. Дослідження: розробка міні-проекту з утилізації побутових відходів»
Мета: розширити знання учнів про значення природи для людей; виховувати усвідомлення бережливого ставлення і раціонального використання природних багатств; ознайомити учнів із заходами щодо відтворення і збереження природи; виховувати бережливе ставлення до природи, бажання охороняти навколишнє середовище.
Завдання 1. Переглянути презентацію «Вплив людини на навколишнє середовище» (автор Ліза Герасимчук)
Завдання 2. Переглянути презентацію «15 способів зберегти природу» (автор Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів 138)
Завдання 3. Написати міні-твір «Мій внесок у покращенні екологічної ситуації рідного села».
Завдання 4. Дослідження: розробка міні-проекту з утилізації побутових відходів
Мета: формувати бережливе ставлення до навколишнього середовища, підвищувати рівень культури з твердими побутовими відходами, виховувати почуття толерантності та екологічної культури.
Проект виконувати за таким планом:
1. Що таке відходи і які вони бувають?
2. Склад побутових відходів і їх небезпека для довкілля.
3. Реалії проблеми сміття у селі, де ви живете.
4. Необхідність правильної утилізації побутових відходів  або Навіщо і що мені з цього?
5. Розробка пам'ятки «Вчимося жити в чистоті»
6.Виготовити листівки (рекламно-інформаційні) «Життя без сміття».
7. Зробити висновок.

Перегляньте відео «Соціальний ролик про сортування сміття» (автор Obolon Corporation)


Дистанційний урок №15 (18.05.2020 р.)  з теми «Найбільші за площею та чисельністю населення держави світу та держави-сусіди України на політичній карті світу. Практична робота №8. Позначення на контурній карті кордонів найбільших держав у різних частинах світу та їх столиць» за підручником § 63,64
Мета: поглибити систему знань учнів про населення Землі шляхом вивчення держав на політичній карті світу; сформувати практичні вміння працювати з політичною картою світу; закріпити навички учнів позначати на контурній карті географічні об’єкти і давати їх характеристику; виховувати толерантне ставлення до населення світу та держав-сусідів України.
Завдання 1. Опрацювати § 63,64. Переглянути презентацію «Найбільші за площею та чисельністю населення держави світу. Країни-сусіди України» (автор Андрій Негуляєв).
Завдання 2. Прийом «А я це знаю» (Ознайомитися із асоціаціями і відгадати державу)
1. Країна «кленового листка», «пшеничного колоска», відома зимовими карнавалами; батьківщина хокею з шайбою;  держава емігрантів – це _____________.
2. Наймогутніша держава світу; Голлівуд, Лос-Анджелес, Статуя Свободи є символами цієї держави – це ____________.
3.Батьківщина шовку та паперу, компаса й сейсмографа, а ще країна ця відома муром, що видно навіть неозброєним оком з орбіти Землі – це _________.

4. А хто не чув про карнавали або заочно не знайомий з футболістом Пеле, а ще тут найкраща у світі кава – це____________.
5.Символи країни – кенгуру, вомбат, коала, птах ківі,  а ще це – переселенська держава, що займає цілий материк – це __________.
«Наші найближчі сусіди»
6. Символічними для цієї держави є матрьошка, ведмідь, балалайка і млинці, а також це найбільша за площею держава світу – це ____________.
7.Символ держави картопля (бульба), льон, зубр, ліс; тут проводять фестиваль «Слов’янський базар» - це___________.
8.В цій країні народився Шопен, тут танцюють краков’як, найбільші річки Одра та Вісла – це ___________.
9.У цій державі знаходиться найбільше озеро в Центральній Європі – Балатон, столиця країни розкинулась на берегах Дунаю – це ____________.
10.Ця країна славиться в світі своїми винами, виноградниками, та соками; тут протікає річка Дністер – це_____________.
11.Країна відомого і міфічного графа Дракули, має вихід до Чорного моря, ще славиться в світі школою художньої гімнастики – це_____________.
12.Ця країна межує з Україною на заході, на її території є гори Карпати і Високі Татри.
Завдання 3. Практична робота №8
Позначення на контурній карті кордонів найбільших держав з різних частин світу та їх столиць
Мета: навчитися працювати з політичною картою світу, ознайомитися із географічним положенням найбільших держав та їх столиць у різних частинах світу.
Завдання 1. Відшукай на політичній карті запропоновані держави  та заповни таблицю
«Найбільші держави та їх столиці»
Назва держави
Частина світу, де розташована країна
Столиця
Україна


Росія


США


Франція


Німеччина


Канада


Австралія


Китай


Індія


Єгипет


Японія


Бразилія


Аргентина


Завдання 2. На контурній карті обведи кордони цих країн, підпиши їх назви, познач і підпиши столиці.




Дистанційний урок №14 (14.05.2020 р.)  з теми «Кількість населення Землі. Розселення населення на Землі, його густота. Найбільш заселенні території земної кулі. Людські раси. Дослідження М. М. Миклухо-Маклая. Найчисельніші народи світу» за підручником § 60,61
Мета: сформувати в учнів знання про кількість населення Землі, України та причини зміни кількості населення; ввести поняття «густота» населення Землі та з’ясувати, які причини впливають на нерівномірне розміщення населення на планеті; розвивати науковий інтерес до проблеми відтворення населення; дати уявлення про людські раси та їх зовнішні ознаки, про дослідження М. М. Миклухо-Маклая; сприяти виховуванню поваги  до представників усіх рас.
Завдання 1. Опрацювати § 60. Переглянути відео «Кількість і розміщення населення Землі» (автор ОЗОШ No25).
Завдання 2. Робота зі словничком.
Записати в зошит визначення: населення, густота населення, розміщення населення.
Завдання 3. Прийом «Картографічний» (аналіз карти «Густота населення Землі»).
1.Використовуючи карту «Густота населення світу», визначить, які райони мають малу густоту населення, назвіть райони з високою густотою населення.
2.Які причини зумовили нерівномірне розміщення населення? Чи заселена Антарктида? Чому?
Завдання 4. Опрацювати §61. Переглянути відео «Людські раси» (автор  ОЗОШ No25)
Заповніть в зошиті таблицю
Європеоїдна
Монголоїдна
Негроїдна
Шкіра
Очі
Губи
Обличчя
Волосся
Завдання 5. Прийом « Уявіть собі…»
Микола  Миколайович  Миклухо – Маклай, щоб довести цілковиту   необґрунтованість  теорії існування нижчих рас, не здатних до розумового розвитку, у 1871 р. оселився на острові Нова Гвінея серед папуасів, які належали до чорної раси. П'ятнадцять місяців прожив він між остров’янами, зблизився з ними, вивчив їхню мову і звичаї. Мандрівник мав величезний авторитет серед місцевого населення. На Новій Гвінеї він захворів на тропічну пропасницю і для лікування оселився на острові Ява.  У 1874 р. Миклухо – Маклай повернувся на Нову Гвінею, але вже в інше місце.
У 1882 р. він повернувся до Росії. Дружні взаємини
М. Миклухо – Маклая  з папуасами справили на багатьох його сучасників велике враження.
Л. Толстой  писав йому: «Ви перший, безперечно, досвідом довели, що людина скрізь людина, тобто добра, товариська істота, у спілкування з якою можна і треба входити лише добром та істиною, а не гарматами і війною. І ви довели це подвигами справжньої мужності».



Дистанційний урок №13 (07.05.2020 р.)  з теми «Природні зони Землі, їх особливості» за підручником § 58
Мета: систематизувати знання учнів про закономірності географічної оболонки; навчити давати характеристики зональним і азональним природним комплексам; формувати пізнавальну активність учнів; вміння самостійно здобувати знання; формування вмінь працювати з допоміжним матеріалом, атласами, підручником, аналізувати матеріал, створювати нову інформацію; виховувати любов до природи, бережне ставлення до навколишнього середовища
Завдання 1. Опрацювати § 58. Переглянути відео «Природні зони світу» (автор МедіаСтудія Одеської ЗОШ No92).
Завдання 2. Робота зі словничком.
Записати в зошит визначення: природна зона, висотна поясність.
Завдання 3. Прийом «Мандрівка».
 За допомогою тексту підручника § 58 та карти атласу Природні зони світу» заповніть таблицю:
Назва природної зони
Представники рослинного світу
Представники тваринного світу
Арктичні пустелі


Антарктичні пустелі


Тундра


Лісотундра


Тайга (хвойні ліси)


Широколисті ліси


Лісостеп


Степ


Напівпустелі і пустелі


Савани і рідколісся


Перемінно-вологі ліси


Вологі екваторіальні ліси


Завдання 4. Прийом «Сенкан». 
Скласти сенкан про природну зону пустель або саван
Алгоритм складання сенкану:
1.Перший рядок – тема (іменник).
2.Другий – опис теми (два прикметника).
3.Третій – називає дію, пов’язану з темою, складається з трьох дієслів.
4.Четвертий рядок – фраза, переважно з 4-х слів, висловлює ставлення до теми, почуття.
5.П’ятий рядок (останній) – одне слово – синонім до слова (теми), ніби висновок вірша.
Приклад сенкану про природну зону «Степ»
Степ
Безмежний, просторий.
Зачаровує, зеленіє, вабить.
Неповторне місце на Землі.
Диво.
Завдання 5. Виконайте вправу  (результати вправи сфотографувати і надіслати у особисті повідомлення у Viber)




Дистанційний урок №12 (04.05.2020 р.)  з теми «Природні комплекси як наслідки взаємозв’язків  між компонентів природи. Географічна оболонка – найбільший природний комплекс Землі, її межі, властивості» за підручником § 57
Мета: формувати первинні уявлення про природні комплекси та географічну оболонку; ознайомити із закономірностями географічної оболонки; розвивати вміння  виявляти вміння виявляти взаємозв’язки між компонентами географічної оболонки, аналітичне мислення; виховувати відповідальність за збереження цілісності географічної оболонки.
Завдання 1. Опрацювати § 57. Переглянути відео «Природні комплекси» (автор Жанна Пінчук)
Завдання 2. Робота зі словничком.
Записати в зошит визначення: природний комплекс, географічна оболонка.
Завдання 3. Укажіть райони, найбільш сприятливі для існування окремих представників рослинного чи тваринного світу. Для цього дайте відповіді на такі запитання:
1.На якій висоті можна виявити бактерії та пилок рослин? _____________
2.На якій максимальні глибині в океані ще можна зустріти представників ссавців? _______
3.Які райони океану найбільш освоєні живими організмами?_____________
4.Які райони суходолу найбільш сприятливі для життєдіяльності представників рослинного і тваринного світу? ______________
Завдання 4. Прийом «Географічний крос». Закінчити речення
Найбільш природним комплексом Землі є.…..
Зміна одного з компонентів у географічній оболонці неминуче спричиняє……
Закономірна повторюваність природних процесів та явищ у часі називається…….
Однією з головних сил, що змінюють географічну оболонку, сьогодні є ……..
Першоджерелом усіх природних процесів взаємодії оболонок Землі є………


Дистанційний урок №11 (30.04.2020 р.)  з теми «Властивості грунтів. Грунтовий покрив, карта грунтів» за підручником § 56
Мета: актуалізувати знання про ґрунти з курсу початкової школи та природознавства; формувати знання про закономірності утворення ґрунтів, їх властивості та умови утворення; розвивати практичні вміння та навички складати схеми та працювати з підручником; виховувати бережливе ставлення до ґрунтів.
Завдання 1. Опрацювати § 56. Переглянути відео «Грунти» (автор Жанна Пінчук)
Ознайомтеся із схемою «Склад грунту»
Завдання 2. Робота зі словничком.
Записати в зошит визначення: грунт, гумус, родючість.
Завдання 3. Вікторина «Поміркуй та відгадай»
1.Як називається верхній пухкий шар землі, що має родючість? ________
2.Що визначає родючість грунту? ________
3.Найбільшою родючістю відрізняються грунти, які називаються? _________
4.Назви грунтів визначають за … __________
5. Наука, яка вивчає грунти називається ___________
6.Хто із вчених досліджував грунти на території України? ____________
7.Чи є у грунті пісок та глина? _________
8.Чи правда що надмірне внесення добрив, отрутохімікатів погіршує родючість грунтів? _________
Завдання 4. За допомогою тексту підручника та карти ґрунтів заповніть таблицю.
Тип грунту
Коротка характеристика




Дистанційний урок №10 (27.04.2020 р.)  з теми «Складові біосфери, особливості їх поширення на земній кулі» за підручником § 55
Мета: формувати в учнів первинні знання про біосферу та її межі,  про різноманітність та розподіл живих організмів на поверхні Землі; виховувати бережливе ставлення до природних багатств.
Завдання 1. Опрацювати § 55. Переглянути відео «Біосфера» (автор Жанна Пінчук). 
Ознайомтеся із схемою «Царства живої природи»
Завдання 2. Робота зі словничком.
Записати в зошит визначення: біосфера
Завдання 3. Закінчіть речення:
1.Оболонка Землі населена живими організмами називається _________.
2.До складу біосфери входять нижня частина ______, верхня частина ______ і вся _______.
3.Усі організми об’єднують у ____ царства живої природи: _______________________.
4.Процес, за якого рослини утворюють органічні речовини з _________ речовин, називається  ________.
5.Найбільше рослин і тварин живе в ________.
6.Санітарами Землі є ___________.
7.Поширення живих організмів на Землі залежить від __________.

Завдання 4. Виконайте вправу  (результати вправи сфотографувати і надіслати у особисті повідомлення у Viber)


Дистанційний урок №9 (23.04.2020 р.)  узагальнення знань з теми «Гідросфера»
Мета: узагальнити теоретичні знання та практичні навики по темі «Гідросфера», виявити рівень освоєння навчального матеріалу та поглибити знання; розвивати прийоми та навики роботи з картою, таблицями, додатковою літературою; виховувати інтерес та прагнення до знань, до вивчення природничих наук, поєднання географії з літературою, мистецтвом, життям.
Завдання 1. Виконайте завдання за посиланням
 https://drive.google.com/open?id=16PG6NKdmi7kztZgGLN0Lt8HpKpicyyJ8E4R0QL4swY0


Дистанційний урок №8 (16.04.2020 р.)  з теми «Підземні, термальні і мінеральні води. Значення вод суходолу для природи і людини. Охорона вод Світового океану і суходолу» за підручником § 53,54
Мета: формування знань про підземні води та умови утворення підземних, мінеральних вод; поглиблення знань про властивості гірських порід та властивості води; вдосконалення вмінь працювати з навчальним матеріалом, аналізувати його, робити висновки; виховання бережливого ставлення до водних багатств.
Завдання 1. Опрацювати § 53, 54. Переглянути відео «Підземні води. Термальні і мінеральні води. Значення води у природі і житті людини» (автор Катерина Усачова-Петрик)
Завдання 2. Робота зі словничком.
Записати в зошит визначення: підземні води, грунтові води, верховодка, міжпластові (артезіанські) води, мінеральні води, термальні води.
Завдання 3. За допомогою підручника §53 та мережі Інтернет заповніть в зошиті таблицю «Основні типи підземних вод»
Тип підземних вод
Умови утворення (Де утворюються?)
Живлення
Господарське використання
Грунтові води



Міжпластові (артезіанські) води



Завдання 4. За допомогою пошукових систем Google, Bing, Meta дайте відповідь на запитання
1.Перелічіть  найвідоміші курорти України, що пов’язані з джерелами мінеральних вод.
2.Перелічінь найбільші гейзери світу та місце їх знаходження (країну).

Завдання 5. Опрацювавши § 54 заповніть таблицю
Позитивне значення води для людини
Негативне значення води для людини


Завдання 6. Прийом «Сенкан».  Скласти сенкан для терміну «Вода»
Алгоритм складання сенкану:
1.Перший рядок – тема (іменник).
2.Другий – опис теми (два прикметника).
3.Третій – називає дію, пов’язану з темою, складається з трьох дієслів.
4.Четвертий рядок – фраза, переважно з 4-х слів, висловлює ставлення до теми, почуття.
5.П’ятий рядок (останній) – одне слово – синонім до слова (теми), ніби висновок вірша.
Приклад сенкану для терміну «Океан»
Океан
Тихий, бурхливий.
Переносить, хвилюється, штормить.
Зачаровуюсь силою хвиль океану.
Безмежний.

Дистанційний урок №7 (13.04.2020 р.)  з теми «Льодовики – багаторічні природні скупчення льоду. Багаторічна мерзлота» за підручником § 52
Мета: ознайомити учнів з природою утворення боліт, льодовиків, розкрити їх значення; розвивати в учнів навички роботи з географічною картою щодо визначення географічного положення названих об’єктів; виховувати дбайливе ставлення до боліт, льодовиків; сприяти розумінню процесів утворення льодовиків, боліт, багаторічної мерзлоти, показати їх роль у природі; виховувати в учнів пізнавальну активність і самостійність мислення
Завдання 1. Опрацювати § 52. Переглянути відео «Льодовики. Багаторічна мерзлота» (автор Катерина Усачова-Петрик)
Завдання 2. Робота зі словничком.
Записати в зошит визначення: льодовик, снігова лінія, багаторічна мерзлота, айсберг
Завдання 3. Ознайомтеся з таблицею «Види льодовиків у природі»
Тип льодовика
Де утворюється, розміри і форма
Що утворюється в результаті руху


Гірські
На вершинах високих гір у всіх широтах. Займають чашоподібні заглиблення на схилах гір;  заповнюють гірські долини. Різні за розміром і формою. Найбільші у горах Гімалаях, Тянь-Шань, Паміру.
В  результаті руху виконують три види роботи:
а) руйнують,
б) переносять.
в) відкладають, нижче снігової лінії утворюють морену (льодовикові відклади).



Покривні
Покривають поверхню суходолу, утворюються у полярних широтах. Мають форму куполу, товщиною більше 3 км.
Покривають поверхню Антарктиди, острова Арктики, острів Гренландія.
Краї льодовика спускаються в океан, відламуються великими брилами, перетворюючись на  айсберги (плавучі льодовики).

Шельфові
Продовження покривного льодовика в морі. Окраїнні частини покритого льодовика знаходяться на плаву в океані
Знаходяться біля Антарктиди, Гренландії, Канади.
Шельфовий льодовик постійно рушить під дією гравітації, завдяки чому відколюються айсберги з шельфового боку.
Завдання 4. Проблемне запитання: Африка - найжаркіший материк Землі, що лежить у екваторіальних широтах, але тут є вулкан Кіліманджаро, вкритий снігами і льодовиками. Україна лежить у помірних широтах, але в горах нашої країни льодовики відсутні. Як це можна пояснити? _______________________________
Завдання 5. Дати відповіді на запитання
1.Плаваюча льодова гора.
2.Уламки гірських порід, перенесених льодовиком. 3.Нагромадження багаторічного льоду на суходолі.
4.Лінія, вище якої снігу випадає більше ніж встигає розтанути.
5.Де знаходяться найбільші покривні льодовики?
6.Які причини необхідні для утворення льодовика?
7.Які види льодовиків ви знаєте?

8. Чи можливі в Українських Карпатах та Кримських горах льодовики? Чому? 


Дистанційний урок №6 (02.04.2020 р.)  з теми «Болота, особливості їх утворення, поширення. Штучні водойми і водотоки: ставки, водосховища, канали» за підручником § 50,51
Мета: продовжити формувати в учнів систему знань про поверхневі води: болота, ставки, водосховища, канали ; показати їх практичне значення; активізувати уявлення про закономірності розміщення, особливості походження й значення боліт і водойм; виховувати дбайливе ставлення до водних багатств; продовжити роботу з фізичною та контурною картою.
Завдання 1. Опрацювати § 50,51. Переглянути відео «Болота України» (автор Майя Романова)
Робота зі словничком.
Записати визначення: болото, канал, водосховище, ставок
Завдання 2. Знайдіть і запишіть в зошит:
Рослини боліт _________________
Тварини боліт _________________
Завдання 3. Розгляньте та перемалюйте схеми


Завдання 4. Дайте відповіді на питання.
Як утворюється торф?
Для чого створюють водосховища?
Для чого створюють канали?
Як утворюється на болоті торф?
З якою метою створюють ставки?


Дистанційний урок №5 з теми «Озера, їх різноманітність за площею, походженням озерних улоговин, солоністю. Найбільші і найглибші озера земної кулі» за підручником § 49
 Завдання 1. Опрацювати § 49 та переглянути відео «Озера» (автор Світлана Гельман)
Робота зі словничком.
Записати визначення: озеро.
Завдання 2. Розгляньте та перемалюйте схеми

Типи озер за походженням улоговини
Типи озер за солоністю
Завдання 3. За допомогою підручника § 49 і карт атласу та мережі Інтернет заповнити таблицю про типи озер за походженням озерної улоговини, коротко їх охарактеризувати.
Типи озерних улоговин
Спосіб утворення
Приклади озер (назви озер)
Тектонічні
Утворились під час гороутворювальних процесів

Залишкові
Раніше були частиною океанів

Карстові
У розчинених водою гірських породах

Вулканічні
У кратерах згаслих вулканів

Типи озерних улоговин
Спосіб утворення

Загатні
Загачування річок

Льодовикові
Випахані давнім льодовиком

Стариці
Ділянки колишнього русла річок

Лиманні
На узбережжях океанів, морів

Дельтові
У дельтах річок

Завдання 4. За допомогою аласу визначити на яких материках  розташовуються наступні озера:
оз. Байкал __________________
оз. Ейр ____________________
оз. Гурон ________________
оз. Танганьїка ________________
оз. Мічіган __________________
оз. Балхаш __________________
оз. Вікторія __________________
Велике Невільниче озеро ___________
оз. Тітікака __________________
оз. Ері __________________
Каспійське море-озеро ______________
оз. Ньяса ______________
Верхнє озеро ____________

Дистанційний урок №4 (26.03.2020 р.)   з теми «Пороги і водоспади. Живлення, водний режим і робота річок» за підручником § 48
Мета: формувати в учнів уявлення про живлення та водний режим річок, вивчити поняття «живлення річки» та «режим річки», виявити особливості роботи річок, встановити закономірність між будовою річкової долини та характером течії; розвивати практичні вміння визначати за картою географічне положення річки, напряму течії та найбільших приток; формувати вміння аналізувати інформацію та виявляти причинно-наслідкові зв’язки; виховувати бережливе ставлення до довкілля.
Завдання 1. Опрацювати § 48
Робота зі словничком.
Записати визначення: пороги, водоспади.
Завдання 2. Знайдіть в атласі водоспади і напишіть річку і материк на якому вони розташовані:
вдсп. Анхель _______________________
Ніагарський  вдсп. _______________________
вдсп. Вікторія ______________________
Завдання 3. Ознайомтеся з поданим матеріалом
Живлення річки - це дуже складний процес. Він залежить від того, коли (у холодну чи теплу пору року), в якому стані (твердому чи рідкому) переважно випадають опади, чи інтенсивно вони випаровуються, чи просочуються в ґрунт. Джерела живлення річок бувають різні. За Річки живляться дощовими, талими сніговими, льодовиковими та підземними водами. Від джерела живлення залежить кількість води і зміна її рівня в річці.
Переважно дощовими водами живляться річки (дощове живлення) в районах із жарким і вологим кліматом. Таке живлення мають найбільш повноводні річки земної кулі – Амазонка і Конго. Рівень води в них майже не змінюється, оскільки рясні дощі випадають в їх басейнах цілий рік.
Льодовиковими водами живляться річки (льодовикове живлення), витоки яких знаходяться високо в горах, де вершини вкриті льодовиками. Найвищий рівень води в цих річках – влітку, коли тануть льодовики. Таке живлення має Амудар’я.
Переважно талими сніговими водами (снігове живлення) живляться річки помірного клімату з холодними, сніжними зимами. До таких річок належать Об, Волга, Печора.
Підземними водами живляться (підземне живлення) майже всі річки. Завдяки їм ріки не пересихають улітку і поповнюються водою взимку, саме тому не висихають під льодом.
 Є річки, що мають мішане живлення: і дощовими, і талими сніговими, і підземними водами. Таке живлення мають річки помірних широт. Взимку, коли вони вкриті кригою, єдине джерело живлення – виходи підземних вод в їх руслах. Навесні вони поповнюються талими сніговими водами, а влітку – дощовими і підземними. До таких річок належать: Дніпро, Волга, Дунай, Амур.
Завдання 4.

Розгляньте схему «Режим річок»:
Складіть асоціативний ланцюжок (живлення – режим – пора року)
 Дощове –____________ – ____________
 Снігове – ____________ –  зима
 Льодовикове – ____________ – ____________
 Підземне – сталий –  ______________
Завдання 5. Ознайомтеся з текстом
Робота річок називається річковою ерозією. У ході цієї діяльності річка розмиває, розширює й поглиблює річкову долину, і чим більший нахил поверхні, по якій тече річка, тим швидше йде процес ерозії.
 Зруйновані подрібнені породи (пісок, глину, гальку) річки переносять вниз за течією.
 Поступово вони відкладають їх у руслі та гирлі. У руслах річок з наносів утворюються пляжі, коси і острови. В гирлах принесені річкою породи відкладаються на дні. З року в рік в гирлі річка стає мілкішою. Там виникають невеликі острівці, складені з принесених наносів. З часом острівці з’єднуються і утворюють рівнину – дельту. Дельта постійно росте і висувається в море. Дельта вкрита рослинністю і порізана численними рукавами і протоками. На дельті оселяються люди. А річка продовжує нести породи і утворювати все нові й нові острівці, нові ділянки суходолу. Одна з найбільших дельт – у Амазонки. Ширина дельти складає 335 км.
Завдання 6. Складіть порівняльну характеристику для двох річок (за вибором), дані запишіть в таблицю:
План характеристики річки

             Назва  річки

План характеристика
Річка
______________
Річка
______________
Назва річки, її походження


Басейн океану, до якого належить річка


Місце витоку і гирла, напрямок течії


Особливості будови річкової долини у верхній, середній та нижній течії; наявність порогів, водоспадів


Основні притоки річки


Географічні пояси, що їх перетинає річка


Види живлення річки


Особливості водного режиму




Дистанційний урок №3 (23.03.2020 р.)   з теми «Води суходолу – поверхневі і підземні. Річка: річкова система, басейн річки, річкова долина» за підручником § 47

Мета: поглибити систему знань учнів про гідросферу шляхом вивчення річок як частини світового кругообігу води в природі; розширити поняття учнів про річку та її частини, елементи річкової системи, річкову долину; сформувати первинні поняття про живлення річок; розвивати вміння визначати географічне положення річки, її приток, описувати за планом з допомогою карт річки; за картою атласу надписувати річки на контурній карті; розвивати інтерес до науки гідрології; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до водойм.
Значення річок у природі і житті людини дуже велике. Вони є однією з основних ланок світового кругообігу води в природі. Людина здавна використовувала річки як шляхи сполучення, засновувала на їх берегах свої поселення. Річки — джерело прісної води, риби і багато чого іншого, без них наше життя уявити дуже важко.
Завдання 1. Опрацювати § 47
Робота зі словничком.
Річка — це постійний природний потік води, що тече заглибиною, яку називають річищем.
Витік – це місце де бере початок річка.
Одна річка витікає з болота, друга починається з джерела, третя зароджується на схилах гір, четверта бере свій початок з озера. Тече річка багато кілометрів і десь упадає або в море, або в озеро, або в іншу річку.
Гирло – це місце, де річка впадає в море, озеро або в іншу річку.
Записати визначення інших складових річки: річкова долина, річище, заплава, тераса, річкова система, басейн річки, вододіл.
Завдання 2. Знайдіть в атласі річку та напишіть куди вона впадає:
Інд __________
Дніпро ___________
Амур ____________
Конго ___________
Парана ____________
Хуанхе___________
Об____________
Завдання 3.
Виконати малюнок-схему у зошиті:


Схема рівнинних та гірських річок
Завдання 4. Робота з картою
Визначте до яких океанів належать басейни річок:
Дніпро ____________
Волга _____________
Міссісіпі __________
Амазонка __________
Ніл ______________
Єнісей ___________
Маккензі ___________
Мюррей ____________
Янцзи ____________
Дунай ____________


Дистанційний урок №2 (19.03.2020 р.)  з теми «Рухи води в Світовому океані. Життя в океанах і морях. Багатства вод світового океану. Океан та людина» за підручником § 46,47
Мета: з’ясувати причини руху води в океані; виявити, яку роботу можуть виконувати різні види рухів; показати, як розподіляються теплі і холодні течії у Світовому океані; з’ясувати характер їх впливу на природу прибережних частин; продовжити роботу з фізичною і контурною картами; розвивати спостережливість, самостійність мислення учнів.

Води Світового океану перебувають у постійному русі. Серед видів руху вод виділяють хвилі та течії. За причинами виникнення хвилі поділяють на вітрові, цунамі і припливно-відпливні.
  
Завдання 1.
Запишіть в зошит визначення терміну «хвиля».
 
Завдання 2. Знайдіть в тексті параграфу, що таке цунамі і запишіть визначення.
Завдання 3. Розгляньте малюнок і в зошиті запишіть причини виникнення цунамі.


Завдання 4. Дайте відповідь на питання
Як виникають припливи і відпливи?
Завдання 5. Ознайомитися з текстом параграфа, записати в зошит, що таке океанічні течії і заповнити в зошиті табличку
Океанічні    течії
теплі
холодні


Завдання 6.
Скласти схему «Ресурси Світового океану»


Завдання 7. Позначте правильну відповідь

Морський житель
Планктон
Нектон
Бентос
Акула

+

Дрібні рачки



Черепаха



Морська зірка



Дельфін



Корали



Креветки



Восьминіг



Краб



Медуза



Кит






Дистанційний урок №1 (16.03.2020 р.) з теми «Світовий океан та його частини: океани, моря, затоки, протоки. Шкала глибин. Острови в океані. Властивості вод Світового океану» за підручником § 44,45

Мета: сформувати в учнів первинні знання про гідросферу, її склад, світовий кругообіг води в природі, Світовий океан і його частини; сприяти розвитку вміння пояснювати взаємозв’язок оболонок Землі на прикладі світового кругообігу води; розвивати вміння робити висновки, аналізувати інформацію, працювати з фізичними контурними картами; сприяти розвитку практичних умінь учнів визначати географічне положення моря; виховувати любов до природи.
Завдання 1. Опрацювати § 44,45.
Запишіть в зошиті визначення Світовий океан
Заповніть в зошиті табличку
Океани

      
Характе-ристика
Тихий океан
Атлантичний океан
Індійський океан
Північний Льодовитий океан
Площа з морями




Середня глибина




Максимальна глибина




Середня солоність океану




Середня температура вод океану




Завдання 2.
Дайте визначення:
Моря – це ____________________________
Внутрішні моря – ___________________________
Окраїні моря –  ___________________________
Міжострівні моря - __________________
Затока – це _______________________________
Протока – це _____________________________
Острів – це _____________________________
Архіпелаг – це ___________________________
Материкові острови - ______________________
Вулканічні острови - ________________________
Коралові острови - __________________________
Півострови - ______________________________
Завдання 3.
Скласти план характеристику одного з океанів за таким планом:
1.Назва океану та історія її виникнення;
2.В яких півкулях розташований;
3.Береги яких материків омиває;
4.Якими протоками з’єднується з іншими океанами;
5.Великі моря, затоки, острови, півострови;
6.Середні та максимальні глибини.
Завдання 4.
Гра « Знайди зайве слово»
 Що зайве?
·             Австралія, Антарктида, Сарґассове, Євразія, Північна Америка.
·             Азовське, Берінґове, Баренцове, Японське, Північний Льодовитий океан.
·             Тихий, Атлантичний, Індійський, Південний, Аравійське, Північний Льодовитий.
·             Берінґова, Дрейка, Керченська, Босфор, Магелланова, Сомалі.
·             Перська, Гудзонова, Мексиканська, Біскайська, Гвінейська, Ґібралтарська.
Гра «Завдання для допитливих»
    Назвіть найбільший півострів. ______________
   У якому морі ловлять рибу мешканці трьох частин світу? __________________
    Яке море немає берегів?_________________
    Назвіть кольорові моря? _________________


Комментариев нет:

Отправить комментарий